مشاوره ، فروش و اجرای کلیه سیستم های امنیتی ، حفاظتی ، هوشمند سازی ، دزدگیر اماکن ، خدمات شبکه و اینترنت

برق اضطراری

برق اضطراری : انرژی برقی بعلت سهولت تولید ، سهولت انتقال ، تمیزی و قابلیت تبدیل به انواع انرژیهای دیگر ، خیلی زود مورد توجه قرار گرفت.

در بدو امر ، برق مستقیم بصورت باطری اختراع شد.

سپس مولدهای جریان مستقیم ساخته شدند که برای برق رسانی به شهرها مورد استفاده قرار گرفتند.

این شبکه های برق مستقیم به صورت اجباراز ولتاژ کم استفاده میکردند و ازمولدهای نسبتاکوچک تغذیه خود را تامین میکردند.

بنابراین با توسعه شهرها و توسعه صنایع جوابگوی نیازهای روز افزون نبودند.

برق اضطراری

برق اضطراری

تولید و انتقال برق در ولتاژ بالا و توزیع در ولتاژ پایین هم در برق مستقیم امکان نداشت.

همچنین افت ولتاژ در خطها غیر قابل تحمل گردید.

ساختن مولد با ظرفیت بالا هم بدلیل وجود کموتاتور خالی از اشکال نبود.

رفته رفته برق مستقیم از صحنه خارج شد و جای خود را به برق متناوب داد.

با توجه به مزایای برق متناوب که از جمله آن :

تولید وانتقال راحتتر و اقتصادیتر بودن آن را میتوان برشمرد،صنایع وعمده مصارف عمومی تمایل به استفاده ازاین نوع برق را پیداکردند.

این تمایل چنان وسعت وشدت یافت که امروزه حتی لحظاتی را بدون برق طی کردن، صدمات وخسارات فراوانی در پی دارد.

تلاش دست اندرکاران بر آن است که درسیستم مورد نظرشان ، بسته به اهمیت ، تدابیری بیاندیشند که :

در صورت قطع احتمالی شبکه ، سیستم بی انرژی نماند.

در این بین دیزل ژنراتورهای اضطراری با مقبولیت خاصی روبرو شده است.

امروزه بعنوان یکی از ضروری ترین تجهیزات مورد نیاز سیستم های صنعتی به منظور افزایش ضریب اطمینان شبکه ، از اهمیت ویژه ای برخودار شده اند.

برق اضطراری

بطور مثال میتوان از این اهمیت ، در مورد زیر نام برد :

  • برج ها وآپارتمان های مسکونی برای استفاده در آسانسور ها وسیستم روشنایی راه پله ها وتاسیسات حرارتی وبرودتی
  • بیمارستان ومراکز درمانی برای استفاده در اطاق عمل وروشنایی های اضطراری و …
  • کارخانجات صنعتی وتولیدی (کوره های ذوب شیشه، کوره های پخت سیمان – و…)
  • مراکز خبری مانند صدا وسیما
  • نیروگاهها
  • سایر امکان مانند ادارات ومؤسسات و …

کاربرد دیزل ژنراتورهای اضطراری در هریک از موارد یاد شده فوق اهمیت ویژه و خاص خود را داشته و مورد نظر مصرف کننده میباشد.

برق اضطراری

بطور مثال:

استفاده از این سیستم در بند یک ، بیشتر جنبه رفاهی و ایمنی دارد.

در بند دوم ، به لحاظ جانی و رفاهی، مورد نظر است.

در بند سوم ، شامل صنایع میباشد:

استفاده از این دستگاه ، بیشتر جنبه اقتصادی داردو برای جلوگیری از خسارات ناشی از قطع برق به کار میرود.

همچنین در مراکز خبری به لحاظ سیاسی واجتماعی استفاده از این دستگاه اهمیت مییابد.

با توجه به استفاده دیزل ژنراتورهای اضطراری میتوان آنها را به دو محدوده توانی تقسیم بندی کرد :

  • محدوده ی توانی زیر ۲  مگاوات
  • محدوده توانی ۲ مگاوات تا  ۵  مگاوات

معمولا ژنراتورها و دیزلهای انتخابی پایین تر از ۲ مگاوات یا دورهای بالا انتخاب میکردند.

که بعنوان نمونه دراین محدود ی توانی از دیزلها با دور  ۱۰۰۰  تا ۱۵۰۰ دور دقیقه (RPM)   استفاده میگردد.

سرعت این سیستم ها در هنگام راه اندازی و تولید توان خروجی زیاد بوده.

با توجه به اینکه قیمت تمام شده اینگونه دیزل ژنراتورها نسبت به توانهای بالاتر از ۲ مگاوات ارزانتر میباشد.

بدلیل سرعت نسبتا بالای اینگونه دیزلها استهلاک و هزینه های نگهداری بالاتر است.

برق اضطراری

مدت زمان استفاده از این گونه دیزل ژنراتور کوتاهتر است.

همچنین به هنگام طراحی یک دیزل ژنراتور به عنوان سیستم اضطراری ، آنها را برای محدوده ی کاری بین  ۵  تا ۱۰ ساعت در نظر میگیرند.

اگر زمان استفاده از اینگونه دیزل ژنراتور ها بیشتر گردد، هزینه های تعمیر و نگهداری بشدت افزایش یابد و نیاز به تعمیرات اساسی پیدا میکنند .

با توجه به دور دیزلها و با استفاده از روابط ریاضی موجود ماشینهای الکتریکی در میابیم که ژنراتورهای مورداستفاده در محدود سرعتی فوق از نوع، ژنراتور سنکرون قطب برجسته با تعداد قطب ۶  یا ۴  میباشد.

با توجه به توان های بالای ۲ مگاوات تا ۵ مگاوات در ژنراتورهای اضطراری از دیـزل هـای بـا دورهـای پائین استـفاده مـیگـردد.

اینـگونه دیزل ها با دورهای نامی ۳۵۷-  ۵۰۰-   ۶۰۰- ۷۵۰  بطور معمول در بازار موجود میباشند.

با توجه به توان بالا ،‌ هزینه اولیه سرمایه گذاری و نصب افزایش یافته.

ولی با توجه به کاهش دور ، استهلاک در اینگونه سیستم ها،‌ نسبتا کمتر میباشد.

استفاده از آنها بصورت ۲۴  ساعته و دائمی میتواند باشد.

از اینگونه دیزل ژنراتورها گاها بعنوان نیروگاه اضطراری استفاده میشود.

لازم بذکر است که برای استفاده در زمانهای طولانی، از این گونه دیزل ژنراتورها باید در سرعت های پائین تر بهره برداری کرد.

با توجه به دورهای پائین این دیزل ژنراتورها، آنها دارای قطب برجسته با تعداد بالاتر هستند.

برق اضطراری

حفاظت ژنراتور

دیزل ژنراتورها مهم ترین و با ارزش ترین دستگاه های کارخانجات هستند.

نقص داخلی ژنراتور علاوه بر زیانی که به خود ژنراتور وارد میکند باعث قطع شدن سیستم میگردد.

در صورتیکه زیانهای وارده بر ژنراتور در اثر نداشتن وسایل حفاظتی صحیح و  قطع بموقع آن زیاد شود بازسازی آن مدتها بطول میانجامد.

وظیفه دستگاه های حفاظتی ژنراتور آن است که خطا را در همان مراحل ابتدایی پیدا کنند.

در صورتیکه لازم باشد جهت قطع آن و برداشت تحریک اقدام کنند.

حفاظت ژنراتور شامل اتصالیهای فاز به زمین , فاز به فاز , محافظت درمقابل اضافه ولتاژ و اضافه بار و محافظت در مقابل مولفه معکوس جریان.

و در مقابل کار غیر عادی ژنراتور و محافظت در مقابل برگشت توان و حفاظت در برابر بار نامتعادل قطع دستگاه محرک میباشد.

برق اضطراری

اتصالی های فاز به فاز

اتصالی های فاز در سیم پیچ های استاتور شامل عیوب سه فاز بهم و دو فاز بهم در ردیف خطرناک ترین نوع اتصالی ها محسوب میشود.

بروز این اتصالیها در سیم پیچهای استاتور با برقراری حداکثر جریان عیب همراه میباشد.

جریان عیب با مقدار قابل ملاحظه ای بالغ بر چندبرابر جریان نامی ژنراتور به صورت قوس الکتریکی در محل اتصالی خسارات فراوانی را به ایزولاسیون وارد میکند.

بدین ترتیب برقراری جریان اتصالی موجب سوختن سیم پیچ ها وایزولاسیون آنها میگردد.

جریان خطا در محل شامل جریان القاء شده در سیم پیچی استاتور و جریان برقرار شده از شبکه خارج به داخل ژنراتور میباشد.

مقدار جریان خطایی که از  طرف ژنراتور تامین میشود متناسب با محل خطا در طول سیم پیچی خواهد بود.

با نزدیک گشتن محل خطا به نقطه صفر ژنراتور مقدار جریان کاهش مییابد.

قطع جریان خطا در حداقل فاصله زمانی از لحظه بروز خطا ضروری میباشد.

همچنین محافظت سلکتیو و صحیح حایز اهمیت فراوانی میباشد.

با توجه به پیش بینی های فوق لازم است رله های حفاظتی عیوب فاز به فاز به صورت لحظه ای و کاملا سلکتیو عمل نمایند .

مناسب ترین نوع رله حفاظتی برخوردار از خصوصیات فوق رله دیفرانسیل می باشد.

این رله از دو c.t نصب شده در دو انتهای سیم پیچی ژنراتور , سمت ترمینال و سمت نقطه صفر تغذیه شده.

جریانهای دو انتهای سیم پیچها در هرلحظه توسط رله مورد نظر مقایسه میگردد.

بروز هر گونه عیب فاز به فاز یا سه فاز در فاصله دو c.t  موجب خواهد گشت تا مجموع جریانهای دوانتها در داخل سیم پیچ ها برقرار شده.

سپس رله بصورت لحظه ای عمل نموده و فرمان قطع به فاصله زمانی بسیار کم صادر می شود .