مشاوره ، فروش و اجرای کلیه سیستم های امنیتی ، حفاظتی ، هوشمند سازی ، دزدگیر اماکن ، خدمات شبکه و اینترنت

کنترل تردد یا اکسس کنترل چیست؟

کنترل تردد یا اکسس کنترل چیست؟
کنترل تردد یا کنترل دسترسی و یا اکسس کنترل به لاتین ACCESS CONTROL به معنی مجوز ورود یا عدم ورود یک شخص یا گروهی طبق زمانبدی مشخصی از یک مانع فیزیکی مانند درب و یا گذرگاه و مانع غیر فیزیکی مانند گذرگاه نوری می باشد.لذا این گفتگو شامل دو بخش کنترل تردد الکترونیکی شامل نرم افزارها و سخت افزارها ، و کنترل تردد فیزیکی که شامل گیت ها و یا دربهای اتوماتیک و یا دستی می باشند تشکیل شده است.
کنترل تردد یا اکسس کنترل چیست؟
کنترل الکترونیکی:
کنترل الکترونیکی برای یک فرد معمولاً از طریق کارت و یا یکی از پارامترهای بیولوژیکی فرد و یا داشتن مجوز از قبل تعریف شده در سامانه امکان پذیر است. در برخی از مکان ها تردد تنها در یک جهت صورت می گیرد (ورود یا خروج). برای کنترل این نوع تردد می توان از نگهبان یا موانع فیزیکی (turnstile)استفاده کرد. همچنین این امکان وجود دارد که در اطراف محل مورد نظر از موانع ثابت استفاده شود. درکنترل تردد می توان مجاز یا غیر مجاز بودن حضور افراد و یا خروج افراد را کنترل نمود. (مثلا کنترل در محل درب اصلی ساختمان).
در امنیت فیزیکی هدف از کنترل تردد محدود کردن دسترسی افراد به اموال، ساختمان یا حتی یک اتاق است. کنترل تردد فیزیکی را می توان با استفاده از نیروی انسانی (نگهبان، مامور امنیتی یا مسئول پذیرش) یا از طریق ابزارهای مکانیکی مثل قفل و کلید یا ابزارهایی با تکنولوژی پیشرفته تر مثل سیستم های کنترل تردد پیاده سازی کرد.
نحوه کار سیستم کنترل تردد:
هنگامی که کارت عبور مجاور دستگاه کارت خوان می شود، اطلاعاتی که معمولاً به صورت عدد و یا کد است، به مرکز کنترل ارسال می گردد. مرکز کنترل این اطلاعات را با اطلاعات موجود در پایگاه مقایسه کرده و پس از آن درخواست پذیرفته و یا رد می شود، در طی این فرایند اطلاعات مربوط به ورود و خروج نیز ثبت می شود.
چنانچه اجازه ورود داده نشود، درب همچنان بسته می ماند. اگر بین اطلاعات ورودی و اطلاعات موجود در پایگاه مطابقت وجود داشته باشد، مرکز کنترل بر روی یک رله عمل کرده درب باز می شود و همچنین آژیر غیر فعال می گردد. معمولاً پذیرفته و یا رد شدن درخواست ورود با چراغ چشمک زن سبز یا قرمز مشخص می شود.
در یک سیستم کنترل تردد نقطه ورود می تواند یک درب، یا مانع فیزیکی (turnstile)، ورودی پارکینگ، آسانسور و… باشد که ورود با استفاده از این سیستم امکان پذیر می شود. معمولاً نقطه دسترسی یک درب بوده که این درب ورودی شامل چندین عنصر می باشد. مهم ترین بخش آن یک قفل الکترونیکی است. این قفل توسط یک سوئیچ الکترونیکی باز می شود. به جای انجام این کار توسط کاربر، معمولاً از یک ورودی استفاده می شود. این ورودی می تواند یک صفحه کلید، که باید رمز عبور از طریق آن وارد شود، یک کارت خوان یا یک سیستم بیومتریک باشد.کارت خوان به خودی خود درب را باز نمی کند، بلکه کد ورودی را به مرکز کنترل فرستاده و مرکز کنترل در این مورد تصمیم گیری می کند.
برای بررسی وضعیت درب از یک سوییچ مغناطیسی استفاده می شود. این سوییچ بی شباهت به آهن ربای درب یخچال یا خودرو نیست. در این سیستم ها معمولاً ورود افراد کنترل شده و خروج آنها مورد کنترل قرار نمی گیرد. در جایی که خروج کنترل نمی شود (خروج آزاد)، ابزاری برای درخواست خروج (REX) مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار می تواند یک دگمه و یا آشکار ساز حرکتی باشد.
وقتی این دگمه فشار داده و یا حرکتی در جلوی درب تشخیص داده شود، آژیر غیر فعال شده و در باز می شود. خروج از درب بدون باز کردن الکترونیکی آن، خروج آزاد نامیده می شود که یک مساله مهم امنیتی است. در حالتی که خروج آزاد مجاز نباشد، درب خروجی نیز قفل می شود.
کنترل تردد یا اکسس کنترل چیست؟
نوارهای مغناطیسی:
نوارهای مغناطیسی متشکل از مجموعه ای از باریکه های اکسیدهای مغناطیسی هستند که بر روی یک کارت چسبانده شده اند. در هر نوار مغناطیسی سه ردیف داده مختلف وجود دارد. معمولاً داده های هر ردیف از استاندارهای کدگذاری خاص خود پیروی می کنند، اما می توان استانداردهای دیگر را نیز برای کد گذاری به کار برد. کارت های مغناطیسی در مقایسه با سایر کارت ها ارزان تر بوده و برنامه نویسی آنها ساده تر است. اگر چه تولید کارت های مغناطیسی از بارکد دشوار تر است، اما تکنولوژی خواندن داده و کدگذاری آن بر روی کارت مغناطیسی گسترده تر و پیاده سازی آن ساده تر است. در کارت های مغناطیسی احتمال خواندن نادرست، از بین رفتن بخش مغناطیسی و از بین رفتن داده وجود دارد.
تشریح سامانه‌های کنترل تردد:
یکی از مهم ترین راهکارها جهت مقابله با تهدید نفوذ به یک مجموعه ایمن کردن ورودی های یک مرکز امنیتی به صورت محسوس و یا غیر محسوس توسط کنترل افراد و خودروهایی می باشد که قصد تردد در محل مورد نظر را خواهند داشت. پاسخگویی به این نیاز اساسی را می‌توان با نصب تجهیزات کنترل تردد در مبداهای ورودی مهم برآورده نمود. اساس عملکرد سامانه‌های کنترل تردد بر شناسایی افراد ویا خودروهایی می باشد که قبلا توسط مسئول حراست مجوز تردد به محل مورد نظر را پیدا کرده‌اند. متداول ترین روش در شناسایی افراد وخودروها استفاده از کارت های ترددی می‌باشد که حاوی اطلاعات کد شده شخص مجاز به تردد در محل می‌باشد.به کمک این کارت های تردد شخص مورد نظر با توجه به دسترسی که توسط مسئول حفاظت محل داده شده است می‌تواند در اماکن از قبل تعریف شده تردد نماید.
اجزای یک سامانه کنترل تردد:
سیستم کنترل تردد از اجزای مختلفی تشکیل یافته است که این اجزا بسته به گستردگی پروژه ممکن است تغییر یابد ولی به طور کلی از موارد مطروح در ذیل خارج نمی باشد.
سیستم مدیریت:
یک سیستم کنترل تردد گسترده نیاز به بخش های مختلف مدیریت دارد. اطلاعاتی که از کارت‌خوان ها و کنترل‌کننده‌های مرتبط با آنها جمع‌آوری می‌شوند توسط ارتباط شبکه به یکسری ایستگاه کاری منتقل می‌شوند. در این ایستگاه ها برخی از دستورات و فرامین مدیریتی قابل اجرا می‌باشند. در سطح بالاتر یک سرور اصلی نقش مدیریت کل مجموعه سیستم تردد را بر عهده دارد.
کنترل کننده:
معمولاً هر، چند کارت‌خوان به یک کنترل‌کننده مرتبط می‌باشند. در این کنترل‌کننده، تمامی ترددهای مربوط به کارت‌خوان ها تا حجم معینی ذخیره می‌شود. در ضمن ورودی های آلارم، خروجی‌های آلارم و یک پایگاه داده در این نوع کنترل‌کننده‌ها درنظر گرفته می‌شود. با استفاده از ورودی ها و خروجی‌ها می‌توان براساس وقایعی مانند آتش‌سوزی، برخی درب ها را باز یا بسته نمود.
شرکت پارس با هدف ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه ی تامین تجهیزات فنی و اجرای سیستم های کنترل الکترونیک تردد و حضور و غیاب فعال می باشد